Steeds meer mensen kiezen ervoor om af te vallen. Er zijn verschillende soorten diëten die
je kunt volgen. Het koolhydraatarm dieet is de laatste jaren steeds populairder geworden. Je
kunt heerlijke dingen eten terwijl de kilo’s eraf vliegen. Een ander voordeel is dat je van het
opgeblazen gevoel af bent, door je geen koolhydraten eet. Wij hebben acht tips voor je op
een rij gezet om vandaag nog te starten met een koolhydraatarm dieet

Tip 1. Geen suikers
De eerste tip is geen makkelijke. Het stoppen met het eten van suiker. Suiker is een
verslaving waardoor het een lastige opgave is. Hoe lange rje geen suiker eet hoe
makkelijker het wordt. Suiker is een echte no go tijdens je koolhydraatarm dieet. Het zorgt
ervoor dat je calorie inname als een raket omhoog schiet en ook zorgt het ervoor dat het
verbrandingsproces moeizamer werkt. Beperk de suikers dus zoveel mogelijk.

Tip 2. Groente zoveel je wilt
Er wordt aangeraden om minimaal 250 gram groente per dag te eten. Tijdens het
koolhydraatarm dieet kun je echter er voor kiezen om veel meer te eten. Dat mag, want
groente heeft weinig calorieën en ook amper koolhydraten. Schep bij het avondeten dus
lekker een heleboel groente op. Het is ook een goede manier om gezond vol te raken. Let
op met sommige groentes want deze kunnen best wat koolhydraten bevatten. Onder andere
de aardappel, mais en pastinaak.

Tip 3. Snacks met weinig koolhydraten
Zorg er weinig dat wanneer je tussendoor trek hebt snacks nuttigt die gezond zijn. Zorg er
ook voor dat het minimale koolhydraten bevat. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor
snackgroenten zoals de snoeptomaatjes, schijfjes komkommer en wortels. Je kan dit heerlijk
dippen in hummus. Verder kun je ook een gekookt eitje eten, yoghurt of je maakt zelf
heerlijke chips van boerenkool. Het zal je nog verrassen hoe goed dat smaakt.

Tip 4. Veel water drinken
Bij de eerste tip gaven we al aan dat je suikers zoveel mogelijk moet vermijden. Frisdranken
en sappen bevatten ook een heleboel suikers. Drink daarom gewoon water. Als je water niet
lekker vindt kun je er een smaak aan toevoegen. Voeg bijvoorbeeld een schijfje komkommer
of citroen toe. Gebruik ook geen siroop, want deze bevatten ook in veel gevallen suikers en
andere ongezonde stoffen. Koffie, mits zwart en thee kun je ook prima drinken. Drink
minimaal twee liter water per dag.

Tip 5. Leer alternatieven kennen
Als je met een koolhydraatarm dieet gaat beginnen zul je er al snel achterkomen dat je veel
voedingsmiddelen die je normaal gesproken niet meer mag eten. Aardappels, pasta maar
ook brood zijn boosdoeners. Zorg daarom ervoor dat je de alternatieven leert kennen. Je
kunt aardappels vervangen door de zoete aardappel. Pasta en rijst vervang je eenvoudig
door bloemkoolrijst en voor brood bestaan er koolhydraatarme varianten.

Tip 6. Blijven bewegen
Als je wilt afvallen en een gezonde levensstijl wilt creëren is en blijft beweging altijd
belangrijk. Dat is tevens belangrijk bij elk dieet die je volgt. Dit betekent zeker niet dat je
intensief moet gaan sporten maar zorg ervoor dat je minimaal een half uur beweegt. Maak
wat vaker een wandeling of ga met de fiets naar je werk in plaats van de auto.

Tip 7. Zoek recepten op
Wanneer je minder koolhydraten gaat eten betekent dit vaak ook dat je hele andere
gerechten gaat eten. Zeker als je dol bent op koken is dit juist hartstikke leuk. Je kunt allerlei
nieuwe recepten uitproberen. Spit het internet eens goed door en sla je favoriete recepten
op. Spaghetti van courgette, bloemkool nasi, vegan stoofvlees met jackfruit zijn een paar
smakelijke voorbeelden.


Tip 8. Geef aan dat je een koolhydraatarm dieet doet
Zorg er voor dat je iedereen laat weten dat je met een koolhydraat arm dieet bent gestart.
Misschien kiest er iemand wel voor om met je mee te doen waardoor het een stuk
makkelijker voor jou wordt. Ook is handig als bekende weten dat jij geen tot weinig
koolhydraten eten als je bijvoorbeeld bij ze gaat eten. je wilt niet opeens een bord vol
koolhydraten voor je neus hebben staan.

Secured By miniOrange