Een opgeblazen gevoel komt bij iedereen wel eens voor, hartstikke vervelend en kan ook
nog eens pijn doen. Om een opgeblazen gevoel te voorkomen hebben we vijf tips voor je op
een rijtje gezet.


Tip 1. Kook met verse ingrediënten
De eerste tip om een opgeblazen gevoel te voorkomen na het eten is door middel van koken
met verse ingrediënten. De meeste voorverpakte voedsel zit vol met suiker en zout, de twee
grootste boosdoeners die zorgen voor een opgeblazen gevoel. Vermijd ook kant en klare
maaltijden, hoe makkelijk dit soms ook is. Heb je weinig tijd kies er dan voor om één dag in
de week eten klaar te maken voor de hele week.


Tip 2. Slecht verteerbare combinaties
Ook het eten van verschillende combinaties kan er voor zorgen dat je een opgeblazen
gevoel krijgt. Bijvoorbeeld de combinatie die we in Nederland veel eten, aardappels met
groente en vlees. Het is vooral de mix tussen koolhydraten en eiwitten wat niet goed samen
gaat. Probeer eiwitten te vermijden als je koolhydraten wilt eten.


Tip 3. Stoppen met frisdrank
Het drinken van frisdrank is een garantie voor een opgeblazen gevoel. Als je dit wilt
voorkomen is het heel simpel. Stop met het drinken van frisdrank. Als dit niet lukt probeer
dan in ieder geval te minderen. Maximaal één tot twee glazen per dag. Dranken met
koolzuur zorgen ook voor extra gasvorming wat resulteert in gevoelige darmen. Twee liter
water drinken per dag is het beste.


Tip 4. Langzamer eten
Probeer je eten minder snel naar binnen te werken. Als je langzamer eet, betekent dit
automatisch dat je meer gaat kauwen. Hierdoor kun je je eten weer beter verteren. Wanneer
het eten niet goed verteert krijg je een opgeblazen gevoel. Het voordeel van rustiger eten is
dat je ook nog eens beter je eten proeft. Neem rustig de tijd om te eten en maak er een
rustmoment van.


Tip 5. Eet geen fruit na het eten
Dan zijn we aangekomen bij de laatste tip. Veel mensen eten na de lunch of na het
avondeten nog een stuk fruit. Het wordt vaak gezien als een heerlijk toetje dat ook nog eens
gezond is. Echter is het aan te raden om niet direct na het eten fruit te eten. Het zorgt ervoor
dat de verteringsproces van slag raakt waardoor de darmen gevoelig worden. Zorg ervoor
dat je pas na ongeveer een uur een stuk fruit eet. Dan heb je nergens last van!

Secured By miniOrange