Wil jij wat sportiever worden, werken aan een beter conditie of wat kilootjes kwijtraken? Als je niet de mogelijkheid hebt om naar de sportschool te gaan of buiten te sporten moet je kijken naar alternatieven. De volgende oefeningen kun je prima thuis uitvoeren. Je hebt er geen materiaal voor nodig dus je kan direct aan de slag. Kies een oefening die je het leukst vindt en het beste bij jou past.

Squats

Squats is een hele effectieve oefening waarmee je je onderlichaam kunt trainen. Het is ook nog eens eenvoudig uit te voeren. Je begint met je voeten op schouderbreedte te zetten, net als je armen. Nu zak je in een laag tempo naar beneden tot je benen geboden zijn in een hoek van 90 graden. Vervolgens kom je op een rustig tempo weer omhoog tot je volledig recht staat. Herhaal dit meerdere keren. Je kunt ook een schema op het internet downloaden. Mocht je eventueel wel gewichten in huis hebben kun je de oefening hiermee zwaarder maken.

Hardlopen op dezelfde plaats

Hardlopen terwijl je niet vooruit komt. Klinkt heel gek, maar het is een goede optie om wat calorieën te verbranden. Je hoeft er niet voor naar buiten, een dure loopband aan te schaffen of een sportschoolabonnement af te sluiten. Je doet het gemakkelijk thuis in je eigen woonkamer. Je gaat ergens in huis staan en je maakt vervolgens de beweging alsof je aan het hardlopen bent. Het enigste verschil is dat je niet vooruit moet lopen maar moet blijven staan op dezelfde plaats.

Planken

Wil je dat je buikspieren meer zichtbaar worden kun je kiezen uit verschillende buikspieroefeningen voor thuis. Een oefening die hier heel erg goed voor is, is de plank. Een extra voordeel is ook dat je je armen hiermee traint. Planken is een simpele oefening. Om te beginnen ga je op je buik liggen. Zorg dat je ellebogen onder de schouders zitten en dat je tenen de vloer raken. Span je buikspieren aan en druk je lichaam zodat je in een rechte lijn staat. Probeer dit zo lang mogelijk vol te houden. Zorg er wel voor dat je geen holle rug hebt. Dit kan zorgen voor rugklachten.

Traplopen

Als je beschikt over een woning met een trap is dit misschien wel de allerbeste optie. Het is namelijk mogelijk om door middel van trap te lopen tien calorieën per minuut te verbranden. Als je dit een kwartier vol kunt houden verbrand je toch al gauw 150 calorieën. Zorg er wel voor dat je goed oplet en niet te snel gaat. Een valpartij wil je absoluut voorkomen.

Opdrukken

Opdrukken of ook wel push up genoemd is een hele effectieve sport oefening die goed is voor het hele lichaam. Je traint er vooral je arm- en borstspieren mee maar andere spieren worden ook deels meegepakt. Een gezonde man zou minimaal 27 keer moeten kunnen opdrukken. Vrouwen zouden minimaal 16 push ups moeten kunnen doen. Je kunt het beste gebruik maken van een schema om een zo snel mogelijk resultaat te behalen. Lukt het jou niet om de oefening uit te voeren maak het dan iets gemakkelijker. Zet bijvoorbeeld je knieën op de grond.

Dansen

Ga eens lekker los in huis! Zet je favoriete muziek aan en beweeg alle kanten op en verzin de leukste dansmoves. De bewegingen zorgen ervoor dat jij calorieën gaat verbranden. Je kunt ook een filmpje op YouTube aanzetten waarbij je mee kunt dansen of je speelt een spel zoals Just Dance. Dansen is ook nog eens leuk om te doen met kinderen.

Het huishouden doen

We eindigen met het huishouden. Nu hoor ik je denken: dit is toch helemaal geen sportieve activiteit? Inderdaad, maar het is wel een activiteit waarbij je veel beweegt en daardoor dus op een eenvoudige wijze calorieën verbrandt. Het huis opruimen, afstoffen, stofzuigen en daarna nog de vloer dweilen. Je zet zonder dat je het weet zomaar een paar duizend stappen. Een goede reden om aan de slag te gaan met je huishouden!

Secured By miniOrange