De cijfers over roken in Nederland zijn indrukwekkend. Ongeveer 3.5 miljoen Nederlanders steken regelmatig een of meerdere sigaretten op. Van deze groep rokers rookt 80 procent zelfs dagelijks. In totaal rookt 24 procent van de bevolking van 12 jaar en ouder. Het afgelopen jaar heeft 27 procent van de rokers een poging gedaan om te stoppen. Voor veel mensen is dit echter een behoorlijke uitdaging. Hoe stop je met roken?
Schadelijke en verslavende stofjes


Stoppen met roken is steevast een van de goede voornemens voor het nieuwe jaar. Roken is namelijk zeer slecht voor je lichamelijke gezondheid. Dit komt door het feit dat het sigaret duizenden schadelijke chemicaliën bevat. Tevens bevat een sigaret de schadelijke en zeer verslavende stof nicotine. Het stofje zorgt namelijk voor een euforisch gevoel in je hersenen. Daardoor steek je sneller een nieuw sigaretje op. Bovendien lukt het door de verslavende werking lang niet iedereen om de sigaretten voorgoed vaarwel te zeggen.

Verhoogde kans op kanker


Nicotine is lang niet de enige boosdoener waardoor mensen blijven roken. Sigaretten bevatten namelijk ook allerlei andere extra stoffen (additieven) die je verslaafd maken. Denk bijvoorbeeld aan menthol, suiker en vanille. Wanneer je lichaam het verbrandt ontstaan er allerlei giftige en schadelijke stoffen. Dit is dan ook de reden dat roken de kans op kanker vergroot.

Afkickverschijnselen


De meeste rokers laten de sigaretten niet zomaar staan. Dit is ook niet de bedoeling, want het is beter om je verslaving rustig af te bouwen. Bovendien kun je door ‘cold turkey’ stoppen last krijgen van vervelende afkickverschijnselen. Zo kun je onder andere last krijgen van een onrustig gevoel, concentratieproblemen en hoofdpijn. Je lichaam geeft op die manier aan dat het de stoffen uit een sigaret nodig heeft. Hoe je reageert op het stoppen met roken is niet te voorspellen. Sommige personen hebben meer last van afkickverschijnselen dan andere. Enkele andere afkickverschijnselen die kunnen optreden:

  • Sneller geïrriteerd
  • Slapeloosheid
  • Koude rillingen
  • Trillen
  • Meer eetlust
  • Trage stoelgang

Gevolgen van stoppen met roken


Als het goed is verdwijnen deze afkickverschijnselen gemiddeld na een week of 3. Ze maken de eerste periode na het stoppen met roken er zeker niet gemakkelijker op. Toch is het absoluut de moeite waard om te stoppen met roken. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat slechts een dag na het stoppen met roken alle koolmonoxide uit je lichaam is verdwenen. Na 2 dagen volgt ook de giftige en verslavende stof nicotine. Je zult merken dat je lichamelijke fitheid met sprongen vooruit gaat. Ook proef en ruik je plotseling veel beter. Na 10 jaar loop je zelfs de helft minder risico op allerlei kankersoorten.
Zet de redenen om te stoppen met roken eens op een rij


Er zijn vele redenen om te gaan roken. Zo schijnt het ontspannend te werken, heeft het een lekkere smaak en is in bepaalde sociale situaties ‘gezellig’. Toch zijn er veel meer redenen te bedenken om juist te stoppen met roken. Sterker nog, het zijn er tientallen. Deze verslaving brengt namelijk ontzettend veel nadelen met zich mee. Zo is het slecht voor je lichamelijke gezondheid. Pak een pen en papier en bedenk allerlei redenen om te stoppen met roken. Zo is uit wetenschappelijk onderzoek onder andere gebleken dat niet roken veel beter is voor je hart, geheugen en fitheid. Enkele andere voordelen van stoppen met roken:

  • Je houdt veel meer geld over. Je hoeft namelijk niet meer naar de winkel om dure sigaretten te kopen
  • Je krijgt er een betere huid van. De doorbloeding van je huid verbetert na het stoppen met roken namelijk direct.
  • Je hebt een beter reuk- en smaakvermogen. Alles smaakt opeens veel beter nadat je bent gestopt met roken
  • Je krijgt mooiere tanden. Door te roken ontstaat er aanslag op je tanden. Ook raakt je tandvlees sneller ontstoken. Nu je de sigaret laat staan heb je daar gelukkig geen last van meer van
  • Je bent vruchtbaarder. Dit is een groot voordeel wanneer je graag zwanger wilt raken.

Probeer ‘Cold Turkey’ te stoppen

Roken is zowel een lichamelijke als mentale verslaving. Zo reageert je lichaam met allerlei ontwenningsverschijnselen na het stoppen. Denk bijvoorbeeld aan hoofdpijn, trillen en slapeloosheid. Als het goed is verdwijnen deze bijwerkingen na enkele weken. Het mentale aspect is echter een lastige kwestie. Het roken zit grotendeels tussen je oren. Je ervaart na het stoppen een leeg en somber gevoel. Daardoor is het moeilijk om de verleiding van een sigaretje te weerstaan. Je hebt dan ook veel wilskracht nodig om te stoppen. Sommige rokers lukt om zonder hulpmiddelen te stoppen. Deze methode wordt ook wel ‘Cold Turkey’ genoemd. Ze stoppen bijvoorbeeld door negatieve verhalen uit de omgeving of omdat een rokend familielid longkanker heeft gekregen.

De Moos-methode

Lukt het je helaas niet om in een keer te stoppen? Je bent absoluut niet de enige. Bovendien is de ‘Cold Turkey’ niet altijd effectief. Zo kun je door tegenslag , bijvoorbeeld een stressvolle situatie, een terugval krijgen. Je grijpt dan sneller terug naar de sigaret. Het is veel verstandiger om het roken rustig af te bouwen. Eventueel zou je dit kunnen doen met behulp van de e-sigaret. Deze is namelijk veel minder schadelijk voor je gezondheid. Bovendien kun je e-sigaretten zeer gemakkelijk in allerlei webshops kopen. Maak bijvoorbeeld een schema waarin je het roken van sigaretten rustig af bouwen. Dit wordt ook wel de ‘Moos-methode’ genoemd. Dit is een afkorting voor ‘minderen om ontspannen te stoppen’.

Bouw het roken rustig af

2019 is inmiddels enkele maanden oud. Sommige Nederlanders is het ongetwijfeld gelukt om zich aan hun goede voornemens te houden. Ze hebben bijvoorbeeld sinds 1 januari geen sigaret meer aangeraakt. Het zou ook kunnen dat je tot de groep rokers behoort die het helaas niet is gelukt om te stoppen. Een van de grootste fouten die je kunt maken is dat je in een keer helemaal stopt. Vaak werkt dit juist averechts. Net als met elke andere verslaving kun je het beste rustig afbouwen. Interessant genoeg gebruiken wetenschappers hiervoor de term ‘het kantelmoment’. Stel je voor dat je op een wip in de speeltuin zit. Om van de ene naar de andere kant te komen kun je het beste rustig naar de andere kant glijden. Uiteindelijk heb je nog maar één zetje nodig om de sigaretten definitief te laten staan.

Gebruik een nicotinepleister

De afgelopen jaren zijn er een aantal alternatieve ontstaan voor de traditionele sigaret. Met name de nicotinepleister ontzettend populair. Het helpt je namelijk om het roken rustig af te bouwen. Onderzoek heeft uitgewezen dat in één keer stoppen met roken vaak averechts werkt. Een nicotinepleister vormen juist een alternatief omdat je er een rookverslaving rustig mee af kunt afbouwen.

Geef niet aan verleidingen toe

Het grote voordeel van stoppen met roken is dat je geen nicotine meer binnenkrijgt. Door rustig af te bouwen raakt je lichaam gewend aan minder nicotine. Uiteindelijk heb je deze gevaarlijke stof helemaal niet meer nodig. Helaas is dit proces in de praktijk ingewikkelder dan het lijkt. Je krijgt namelijk te maken met allerlei verleidingen. Misschien denken vrienden en collega’s dat je nog steeds rookt. Uit vriendelijkheid bieden ze je een sigaretje aan, waardoor het best lastig is om te weigeren. Ook is het soms best verleidelijk om ook mee te doen wanneer je een groepje met elkaar ziet roken. Stoppen met roken vergt dan ook aardig wilskracht. Geef vooral niet aan de verleidingen toe! Op een gegeven moment zul je merken dat het makkelijker gaat om ‘nee’ te zeggen.

Gebruik computerprogramma’s voor tips en adviezen

Interessant is dat het internet steeds vaker een hulpmiddel is om te stoppen met roken. Je kunt namelijk diverse computerprogramma’s gebruiken die je voorzien van tips en adviezen. Dit is natuurlijk een goede ontwikkeling voor jong én oud. Het enige dat je hoeft te doen is het invullen van een vragenlijst. Aan de hand daarvan ontvang je een aantal handige tips. Een aanrader is het gratis te downloaden programma uQuit.

Kies voor de E-sigaret als alternatief


Vind je het toch lastig om helemaal te stoppen met roken? Eventueel zou je ook rustig kunnen afbouwen door middel van e-sigaretten. Deze vormen een gezond alternatief voor de traditionele sigaret. Een e-sigaret bevat namelijk geen nicotine en veel minder schadelijke stoffen. Bovendien adem je bij deze sigaretten alleen damp in. Het is de moeite van het proberen waard als het niet lukt om de gewone sigaret te laten staan.

Secured By miniOrange