Het lijkt zo vanzelfsprekend, gezond eten. Voor veel mensen is het toch elke dag weer een struikelblok hoe je een gezonde maaltijd makkelijk kunt maken. Niemand eet 100% gezond, dat is ook niet nodig. Als 80% van het voedsel wat je eet gezond is dan zit je ruim boven het gemiddelde van alle mensen. De vraag is maar hoe doe je dat. Hieronder 10 tips om het makkelijker te maken.

  1. Vereenvoudigen.

Calorieën tellen en eiwitrijke producten wegen heeft weinig zin is de ervaring. Leer anders te kijken naar je eten. Kijk naar de kleuren, variatie en versheid. Je zult zien dat je makkelijker een gezonde maaltijd op tafel krijgt.

  1. Niet in een keer alles omgooien.

    Blijf realistisch met je doelstelling. Het is moeilijk vol te houden als je in een keer alles omgooit. Je zult het niet lang volhouden en langzaam beginnen te smokkelen.
  2. Motivatie.

    Gezond eten is niet een kwestie van alles of niets. Gezond eten is eigenlijk de juiste balans vinden. De juiste hoeveelheid voeding die jouw lichaam nodig heeft. Het is niet de bedoeling dat je vol zit na een maaltijd maar een voldaan gevoel hebt. Het uiteindelijke doel is een leefpatroon te ontwikkelen dat heel je leven vol te houden is. Voor veel mensen betekent dit minder eten en dan vooral suiker en verzadigde vetten. Meer groente en fruit.
  3. Balans.

    Een keer zondigen met koffie en gebak is niks mis mee en mag ook. Maar eet dan geen pizzabroodje als lunch en chinees als avondmaaltijd. Eet je in de ochtend 100 calorieën te veel, eet dan in de avond 100 calorieën minder. Denk vooral niet deze dag is toch al verpest dan eet ik maar wat ik wil.
  4. Nooit meer eten waar je gek op bent.

    Ben je gek op drop dan heeft het geen zin om te zeggen ik eet nooit drop meer. Je gaat dan alleen nog maar aan drop denken. Begin met het halveren van de hoeveelheid die je eet, werkt dat goed dan kun je het aantal keren dat je het eet verminderen. Als je verder gezond eet is er niks mis mee als je een keer wat lekkers eet wat niet gezond is. Bouw het langzaam af dan zul je merken dat de behoefte ook minder wordt.
  5. Geniet van je eten.

    Proef de verschillende smaken van wat je eet en geniet daarvan. Slik niet alles zo door maar proef goed wat je aan het eten bent. Hierdoor heb je meer voldoening van je maaltijd. Op de bank eten tijdens het televisie kijken is geen aanrader.
  6. Hoe eet je het beste.

    Luister goed naar je lichaam of je honger of dorst hebt. Eet je eigen nooit helemaal vol. Eet niet door tot je vol zit. Het duurt enkele minuten voordat onze hersenen het sein geven dat we vol zitten.
  7. Metabolisme boost.

    Begin de dag met een goed ontbijt. Eet gedurende de dag verschillende kleine gezonde maaltijden. Hierdoor blijft je energiepijl en metabolisme op pijl.
  8. Ontdek.

    Neem een gerecht dat je erg lekker vindt of erg makkelijk vindt om te maken. Gebruik dit als basis en voeg er iedere keer andere ingrediënten bij die je nog niet eerder hebt gebruikt. Hierdoor creëer je meer variatie en maak je het gerecht gezonder.
  9. Conclusie.

    Maak je eigen eten en neem een gebalanceerd dieet, eet alle kleuren ingrediënten. Weet wat je eet en neem een ontbijt elke morgen. Kijk op de etiketten, drink veel water, wees actief en slaap goed.
Secured By miniOrange